Bliv venner med din målgruppe i 2021

Du har hørt utallige gange, du skal kende din målgruppe. Men den frase er so last year. I 2021 skal du connecte med din målgruppe. Her er 7 ideer til hvordan.

Det er i grunden tragisk, hvor mange organisationer der ikke kender deres målgruppe. Det er tragisk, hvor mange content-producenter der ikke kan svare på det simple spørgsmål: Hvem er jeres typiske læser/lytter? Og det er tragisk, at det typiske modsvar er: ”Skulle jeg vide det?” eller ”Nåmen, det spænder da sådan ret bredt, tror jeg.”

Det er tragisk, fordi en dyb forståelse af din målgruppes behov er en af de allervigtigste forudsætninger for, at du lykkes med din kommunikation. Punktum.

Hey! Nu er det selvfølgelig ikke dig og din B2B-biks, jeg taler om – for du har styr på dit lort. Nej, det er de andre, der har lort på styret.

Meeen kender du virkelig din målgruppe så godt, som du bilder dig ind? Har du fået trykprøvet personaerne, I fik udarbejdet for et par år siden? Eller er det på tide at synkronisere dén virkelighed med den rigtige, aktuelle virkelighed? Du ved: Den med surdej, zoom-undervisning og sommerferie i Danmark – og 50 milliarder afsprittede feriepenge på kontoen.

Uanset om du har 💩på styret eller ej, er mit bedste råd, at 2021 er året, du bliver venner med din målgruppe. For lige nu, hvor der aldrig har været mere content tilgængeligt på nettet, er der simpelthen behov for, at vi – afsenderne – skal være (endnu mere) relevante.

Din målgruppe består af eksperter

Hvis du og jeg ikke kender målgruppens udfordringer, ønsker og behov, så er det simpelthen pløkumuligt at give dem brugbart content, som vækker glæde, giver indsigt og stof til eftertanke.

Apropos stof til eftertanke: Ved du egentlig godt, at din målgruppe består af eksperter?

En helt masse eksperter i deres egen hverdag.

Det er derfor, vi er nødt til at tale med dem. Vi er nødt til at observere dem. Vi er nødt til at stille dem spørgsmål for at lære dem bedre at kende.

Og hvordan gør man det bedst? Ved at blive venner med dem. Så det er lige præcis, hvad du skal gøre nu!

Sådan bliver du venner med målgruppen [7 konkrete ideer]

Du kan sidde derhjemme med din Gevalia-kaffe og vente på, at målgruppen falder ned i skødet på dig, eller du kan tage kaffeskeen i den anden hånd og gøre noget selv. Helt konkret kan du blive venner med din målgruppe ved at:

      1. connecte med dem på LinkedIn
      2. stille dem et spørgsmål på LinkedIn
      3. sende dem en survey, efter de har benyttet din service eller haft dit produkt i hånden
      4. spørge om deres feedback, efter de har deltaget på dit webinar eller seminar
      5. invitere dem ind i dit virksomhedspanel
      6. invitere dem ind i en lukket Facebookgruppe
      7. lave VIP-arrangementer for særligt udvalgte til sommer, når vi (forhåbentlig) har smidt mundbindene. Men hold også et video-møde allerede i Q1.

Gør du bare lidt af det i 2021, spår jeg dig meget større succes for, at du lykkes med din strategi.

(Pssst: Du kan jo begynde blidt ved at blive venner med mig. Connect med mig på LinkedIn her)

Læs også:

 

Persona-skabelonen

Få en nem skabelon til at kortlægge dine personaer.

Hent skabelonen her

personaer-1