Sådan bliver du it-branchens næste thought leader

Har du indsigt i, hvordan ny teknologi som kunstig intelligens, cloud computing og IoT kommer til at forandre vores hverdag? Så har du glimrende forudsætninger for at positionere dig som en troværdig autoritet inden for dit felt – og på den måde opbygge et stærkt omdømme for dig og din virksomhed.

Få brancher giver så gode muligheder for at opnå den eftertragtede position som thought leader som it-branchen.

Der findes næppe den CEO, der ikke for længst har indset, at vejen til øget produktivitet og bedre bundlinje er brolagt med ny teknologi. Spalterne i erhvervsmedierne er fyldt med succeshistorier om virksomheder, der trimmer produktionen med intelligente sensorer eller booster innovationen ved at rykke deres it-infrastruktur i skyen.

Det er langtfra simpelt at navigere i junglen af nye teknologiske mirakler. Derfor kan du opnå markante fordele, hvis du på en troværdig og letforståelig måde kan hjælpe din kunder med at skelne mellem gyldne muligheder og umoden hype.

Som thought leader opbygger du både kendskab, troværdighed og tillid til dig selv og din virksomhed, og har på den måde et afgørende forspring, når potentielle kunder skal vælge ny leverandør eller samarbejdspartner. Her får du opskriften!

1. Du skal vide noget

En velvoksen portion viden og indsigt er en nødvendig forudsætning, hvis du har ambitioner om at blive thought leader. Du kommer ikke langt ved at kaste om dig med ligegyldige floskler og buzzwords. Uden anden sammenligning med thought leadership i øvrigt, så kan du lade dig inspirere af Mads Christensens læresætning fra Den Store Blærerøv: ”Først lære – så blære!”.

Heldigvis har du formodentlig allerede i kraft af dit daglige arbejde en specialviden, der er værdifuld for andre. Fokuser på de emner og områder, hvor du ved mere end gennemsnittet. Og giv helt konkrete eksempler, som din modtager kan relatere til. Du kan med fordel bruge dine kolleger til at supplere din egen indsigt.

2. Du skal mene noget

Det er ikke nok at være klog, hvis det lyder som en oplæsning fra en teknisk lærebog, hver gang du åbner munden. Du skal også kunne brænde igennem med din egen stil og frem for alt dine egne holdninger, hvis du vil fange dit publikums opmærksomhed. Bak din viden op med solide argumenter og hav modet til at overraske, underholde og udfordre. Meninger er interessante, og markante meninger er markant mere interessante. Her er klumme-formatet en glimrende kanal, som kan give adgang til både erhvervs- og branchemedier. 

3. Du skal tale om forretning og forandringer, ikke om teknologi

En vigtig fælde at undgå, er tendensen til at fortabe sig i tekniske detaljer. Men de allerbedste eksperter er dem, der kan formidle deres viden i et sprog, som målgruppen kan forstå. For hovedparten af dine modtagere er ikke voldsomt interesserede i, hvordan en specifik teknologi virker i detaljer, men derimod hvilket udbytte den kan give i brug.

Hvordan kommer den til at forandre vores forretningsprocesser og hverdag? Hvorfor er det netop nu, det giver mening at gå i gang? Hvilke faldgruber skal man passe på? Lær at lytte til de spørgsmål, som dine kunder stiller – uden at tale om dig selv og dine produkter.

4. Du skal dele ud af din viden

Når du har styr på viden, holdninger og budskaber, så skal du nå ud til de mennesker, du gerne vil i dialog med. Der findes mange forskellige kanaler og formater, og hvilke der er de mest velegnede, afhænger både af din målgruppes præferencer og dine egen styrker og svagheder. For nogle er en velskrevet blog vejen til stjernestatus, mens andre brænder igennem som video-stjerner eller brillerer på LinkedIn og andre sociale medier. I lidt større skala er podcasts, seminarer, webinarer og konferencer glimrende rammer til at dele ud af din viden. 

5. Du skal blive ved

Når du har trykket “publicer” på din første LinkedIn-artikel, så er det vel bare at læne sig tilbage og vente på flodbølgen af invitationer til keynote-tjanser og tunge interviews i Børsen, right? Desværre ikke – det er de færreste, der bliver verdensstjerner på en eftermiddag. Det kræver vedholdende indsats at blive thought leader. Læg en plan, hold dig til ilden og skriv, for satan!

Sådan kommer du i gang:

Vi ville være dårlige rådgivere, hvis vi uden videre foreslog dig at outsource dit thought leadership-arbejde til Publico eller et andet bureau. Det bedste vidensleder-indhold kommer nemlig fra videnslederens egen ideudvikling og fra hendes egen pen. Men vi kan da hjælpe dig i gang med en plan og en strategi for hvilke temaer, kanaler og formater, der er de rette for dig og for dit publikum. Og hvis du er typen, der hellere taler om din viden end skriver, kan vi hjælpe dig med at få din viden ned på skrift.

Skriv blot til hejsa@publico.dk, hvis du har brug for en katalysator til at starte din content-maskine.

Sådan bliver du thought leader på LinkedIn

Guiden guider dig tips til, hvorfor din virksomhed skal være på LinkedIn – og hvordan du bedst udnytter platformen til at få mere synlighed på LinkedIn. Enten som privatperson eller for din virksomhed.Hent e-bogen om thought leadership på LinkedIn

LinkedIn-guiden thumb