Sådan bliver du en god formidler: Tal til både hjerte og hjerne

Video: Hvordan bygger du den gode historie op, når du skal formidle et budskab til kunder, potentielle kunder eller medarbejdere? 

Tal til din modtagers hjerte og hjerne, når du kommunikerer til B2B-virksomheder. Se videoen og lær, hvordan du bliver en god formidler.

Selvfølgelig er der forskel på, hvordan du taler, hvornår du taler, og hvem du taler til. Men hvis du fremlægger din historie, så den taler overbevisende og tåler genkendelse, så kommer du længere, end du tror. Det er nemlig de to ting i kombination, der skaber en historie, som dit publikum ikke glemmer ved første øjekast. Hverken publikum, der kan overbevises med tal, eller dem der tager andres ord og oplevelser for gode varer. Hør mere om det, når Joan her giver sine tips til, hvordan du bliver en god formidler.

 

 

Kender du til metaforen med at have en fugl siddende på hver skulder? Den ene er en sort ravn, som altid siger: gør det nu! Den anden er en hvid due, som formanende siger: Er det nu også klogt? Ravnen gnider sig i vingerne, når du tager småkage nummer tre, mens den hvide due tager sig til hovedet.

Statistikken siger, at knap halvdelen af os har et BMI på over 25 og dermed er i kategorien moderat eller svært overvægtige. Sundhedsstyrelsen har udgivet guiden 10 veje til vægttab, som kan motivere til at lade småkage nummer tre blive liggende i kagedåsen.

Når du skal fortælle en historie eller formidle et budskab, skal du tale til både hjerne og hjerte.

En historie, der er godt fortalt, og som inddrager mennesker med navn, ansigt eller beskrivelse appellerer til dine følelser. Måske vækker historien genkendelse, tårer, undren eller interesse. En historie, hvor man ikke kan benægte sandheden, fordi kilderne er eksperter, statistikker eller repræsentative undersøgelser Står stærkere, overbevisende og velargumenteret.

De to ting i kombination giver en god og vedkommende historie, som læseren med garanti husker bedre end alle de andre historier, hun har læst i sin indbakke i dag.

Tænk dig et nyhedsbrev med en artikel, der inspirerer til en ny måde at løfte klikraten i dine nyhedsbreve, og som samtidig understøtter effekten af netop den  metode med statistisk belæg.

Tal til både hjerte og hjerne, så favner du flest mulige i din målgruppe – både dem, som kan overbevises med tal, og dem som med rette tager andres ord og oplevelser for gode varer.

Bonustip: få en e-bog om kernefortælling

Hvis du allerede i din virksomheds kernefortælling – grundfortællingen om, hvorfor I eksisterer – overvejer at tale til både din modtagers følelser og intellekt, så sikrer du, at balancen bliver forankret i selve rygraden af din virksomhed og dermed din kommunikation. Hvis det med kernefortælling slet ikke siger dig noget, så hent vores e-bog herunder.

Den store guide til kernefortælling

  • Hvad er en kernefortælling?
  • Hvordan skaber du en kernefortælling?
  • Hvorfor skal du have en kernefortælling?

Hent den store guide til kernefortælling

whyhowwhat