At være eller ikke at være.. altså praktikant

Tidligere praktikant og nuværende digital konsulent, Signe, har gjort sig et par refleksioner om, hvorfor man som studerende bør tilvælge et praktikforløb. Og ikke mindst, hvorfor man bør vælge et forløb hos lige netop Publico. 

”Betteskat, hvad er det nu, du læser?” eller ”Jamen Signe, det der kommunikation, hvad bliver du egentlig med det?”

Ja, spørgsmålene var mange (faktisk rigtig mange), og før jeg kom i praktik, så var svarene forbløffende korte og få. Tæt på ikke-eksisterende. For hvordan i alverden skulle jeg kunne svare på, hvilken værdi jeg en gang ville komme ud på arbejdsmarkedet og skabe, når jeg nærmest kun kunne lede efter svarene i min teoretisk funderede universitetsuddannelse. Indrømmet – der er gode erfaringer at hente i et studiejob, og det har jeg da også selv gjort meget i, men et projektorienteret forløb hos Publico Kommunikation skulle alligevel vise sig at være vejen. Vejen til svar på spørgsmålene.

Et crash course i virkeligheden

Jeg tog faktisk beslutningen lang tid før, det blev aktuelt. Beslutningen om at når chancen en dag bød sig, så ville jeg ikke tøve et sekund med at skifte forelæsningssalen ud med en kontorplads, skifte pensum ud med kundemøder, research og diverse kommunikationsdiscipliner og skifte undervisere og læsegruppe ud med gode kollegaer. Bare for en stund jovist, men alligevel længe nok til at jeg ville opleve, hvordan det føles at være en reel ressource på et arbejdsmarked, snuse lidt til forskellige kommunikationsfaglige discipliner og finde ud af, hvor mine interesser og kompetencer ligger.

Så jeg bankede på døren til Publico Kommunikation i form af en LinkedIn-besked til Uffe (Publicos direktør) for at invitere mig selv på en kop praktik-kaffe. Og i praktik kom jeg. Medio august 2018 startede mit såkaldte projektorienterede forløb, eller hvad man måske lidt mere uakademisk kan kalde et crash course i virkeligheden.

For det var det. Og sådan er det, når man er praktikant hos Publico. Og det mærkede jeg lige fra den allerførste dag, hvor jeg blev kastet ud i at håndtere en fusion mellem to virksomheder – sammen med kompetente kollegaer selvfølgelig. Det var første møde med en rigtig kundeopgave hos Publico og med, hvad der skulle vise sig at være begyndelsen på en stejl læringskurve.

Den nye, der ikke kan noget

”De finder snart ud af det,” tænkte jeg ofte i begyndelsen af min praktikperiode. Det var bare et spørgsmål om tid, før de ville opdage, at jeg ikke ”kunne” noget – andet end de mange (mange!) teorier, jeg havde lært i løbet af mine næsten fem år på universitetet. Det tog lidt tid at ryste denne frygt af mig og indse, at jeg faktisk havde nogle kompetencer at byde ind med. At jeg rent faktisk godt kunne noget – ikke alt – men noget. Og samtidig indse at pointen med praktikken netop også var at udbygge min kommunikationsfaglige værktøjskasse – finde ud af hvad jeg kunne og ikke kunne, hvad jeg havde flair for, og hvor jeg skulle arbejde lidt hårdere for at kunne følge med. Her viste Publico sig på alle måder at være et ganske fornuftigt sted for mig at starte.

For som praktikant hos Publico får man en enorm frihed til at arbejde med forskellige kommunikationsfaglige discipliner. Selvom det kan virke overvældende i starten, så nød jeg, med fare for at falde i floskelfælden, at spille bold med mine kollegaer. For det handlede om at spille hinanden gode, og der var plads til, at jeg som praktikant skulle lære noget og udvikle mig undervejs.

Læs mere: Dine kunder spørger - så svar dog!

Læs mere: Digital B2B-marketing i 2019: Skru op for distributionen

Læs mere: Tjekliste: Er inbound marketing relevant for din virksomhed?

Læs mere: Sådan vinkler du dit content efter 8 enkle opskrifter 

Hvad lærte du så? Og hvad bliver du?

Spørger du måske. ”Jo, nu skal du høre...” ville jeg så svare. For på den anden side af praktikforløbet var jeg pludselig i stand til at svare på det spørgsmål. Jeg lærte nemlig, hvilke kommunikationsopgaver jeg elsker, og hvilke jeg er mindre stærk i. Den viden er guld værd. Altså på en måde at lære mine begrænsninger at kende såvel som min metier. Jeg lærte så at sige, hvornår jeg skal melde ind, og hvornår jeg skal sige fra. For i forhold til succesfuld håndtering af en kundeopgave, så giver det simpelthen bare mest mening at placere den der, hvor kompetencerne er skarpest.

Kudos til Publico

At ”flytte” ned til Publico var et værdifuldt pusterum (fra bøgerne vel og mærke). Og efter seks måneders praktik ændrede min optik sig radikalt. Teoribøgerne er stadig vigtige (bevares), men hvor er der altså meget, man ikke kan læse sig til. Det projektorienterede forløb dryssede på en måde lidt virkelighedsglimmer ned over de støvede studiebøger, og selvom jeg nogle gange syntes, jeg blev kastet for løverne, så er det en oplevelse, jeg ikke ville være foruden.

Så kudos til Publico for rummelighed og mentorship og for tillid til, at man som studerende også kan løfte nogle tunge sten med hjælp fra kyndige kollegaer. Og ja, læringskurven var stejl. Det var den altså. Men det var muligt at følge med. Og bedst af alt, så var det pisse fedt! Så tilvælg praktikopholdet, det kan virkelig anbefales.

Vil du også være praktikant?

Hvis du er praktikant-wannabe, kan du læse mere om stillingen her. Vi søger nemlig to kommunikationspraktikanter til foråret 2020. Du kan også skrive til signe@publico.dk eller en af vores nuværende praktikanter (Christina og Mathias), hvis du vil have lidt lækker insiderviden om livet som praktikant i Balticagade.