8 marketing-trends fra INBOUND18

Her får du 8 key takeaways fra INBOUND18-konferencen. Det er et udpluk af de vigtigste marketingtendenser, som du skal holde øje med, hvis du arbejder med marketing.

INBOUND18-konferencen er verdens største konference om inbound marketing. Publico tog turen til Boston for dig og bringer dig her et udpluk af de vigtigste marketingtendenser, du bør følge med i fremover, hvis din indsats skal helt frem i bussen.

#01: Marketing er en vækst-driver

Måske synes du, at det er en selvfølgelighed, men lad os slå det fast én gang for alle:

Jeres. 

Marketing.

Skal.

Skabe.

Vækst.

Og det er vel at mærke vækst i betydningen et konkret, målbart bidrag til virksomhedens salg. Denne pointe var et helt gennemsyrende tema på INBOUND18.

Det er slut med at gennemføre en masse marketing-indsatser, som du ikke kan dokumentere effekten af. I dag har vi alle tekniske muligheder og adgang til data, der kan hjælpe os med at spore konverteringer på tværs af kontaktpunkter, og den mulighed giver også en pligt. Pligten til at lave marketing, der virker.

For nogen er den konkrete synliggørelse af effekten måske en skræmmende tanke – den udstiller jo alt det, der ikke fungerer. Men den har den upside, at marketing ikke længere bare skal ses som en omkostning, men som en aktivitet, der driver ny omsætning. Og det kan gøre det nemmere for dig at få flere kroner på næste års marketingbudget.

#02: Data. Data. Data.

Som det er antydet i ovenstående, ligger en af de største kilder til en skarpere marketing-indsats i forståelsen af data. Tal lyver ikke, og hvis vi skal vide, hvor vi vinder eller taber vores kunder, kræver det en indsigt i webtrafik, konverteringer og meget andet. Her ligger der et forbedringspotentiale for rigtig mange virksomheder – sikkert også for din.

Hvor kommer kunderne fra?

Hvilke emner og nøgleord tiltrækker dem?

Hvordan er balancen mellem trafik fra sociale medier og søgning, mellem betalt og organisk?

Hvor mange af vores besøgende bliver til leads, og hvor stor en del af vores leads ender med at blive til kunder i den sidste ende?

Opstillingen af de rigtige målepunkter og indikatorer er en vigtig del af marketingindsatsen, fordi det i sidste ende er data, der kan fortælle dig, hvad der virker, og hvad der ikke gør. Kunsten er, hverken at måle for meget eller for lidt, men at få opstillet en række indikatorer, som giver jer et præcist billede af marketingindsatsens sundhed og ikke mindst indsatsens indflydelse på forretningsmålene. 

#03: Salgstragten er død, rund eller mere kompleks, end vi gik og troede

Mange organisationer angriber stadig marketingindsatsen, som om alle potentielle kunder står lige der, hvor de er klar til at købe virksomhedens produkter eller service: Produktet skubbes ud i hovedet på kunden i første kontaktpunkt, hvad enten det er på hjemmesiden, sociale medier eller andre kanaler.

I virkeligheden ligger der – især i B2B – en lang kunderejse bag de fleste købsbeslutninger. I en gennemsnitlig B2B-købsproces er der mellem 7 og 13 kontaktpunkter mellem den potentielle kunde og virksomheden, inden det kommer til et køb. Så tag det alvorligt og indret marketingindsatsen, så du ikke propper dit produkt ned i halsen på dem ved første kontakt, men i stedet gradvist opbygger mere og mere tillid og en stærkere relation gennem en trinvis opvarmning af dine leads.funnel to flywheel

På dette års INBOUND18 lancerede HubSpots CEO, Brian Halligan The Flywheel. HubSpot og mange andre har i en årrække opereret med en salgstragt i tre trin og koblet de forskellige marketingkanaler op på forskellige trin i tragten. The Flywheel skal erstatte den tradionelle salgstragt. Nu går tendensen dog mod en endnu mere nuanceret opfattelse af kunderejsen, hvor vi skal til at arbejde med endnu mere komplekse modeller for kunderejsen. Det skal vi nok fortælle mere om i et senere blogindlæg.

#04: Kunderejsen fortsætter efter salget

Både HubSpot og andre indlægsholdere lagde meget vægt på en tiltagende bevidsthed om, at kunderejsen fortsætter efter det indledende salg. Og der er et stort forretningspotentiale i at arbejde med både mersalg og i at forbedre serviceoplevelsen til eksisterende kunder.

hubspot service hub

De mest succesfulde virksomheder er i dag ikke nødvendigvis dem med det bedste produkt, men de der tilbyder den bedste kundeoplevelse. Det handler mere end nogensinde om at fortjene kundernes tillid, være transparente og fjerne enhver tænkelig friktion i kundens berøringsflader med virksomheden. HubSpot har endda lanceret en helt ny suite af værktøjer i form af deres Service Hub, der kan hjælpe med at strukturere serviceindsatsen.

#05: Repurposing giver dit indhold mere værdi

I Danmark er der stadig en del B2B-virksomheder, der ikke har taget hul på content marketing. Eksperterne på INBOUND18 er langt ude over det punkt, hvor vi diskuterer OM content marketing er en god idé. Det er for længst slået fast. Så nu handler snakken om, HVORDAN vi får mest muligt værdi af det content, vi laver.

Et af nøgleordene til mere værdi er repurposing, som kan oversættes til noget i retning af at genbruge historisk content til nye formål. Der ligger kæmpe værdi dels i at være mere kreativ i distributionen, når vores indhold udgives – med ganske lidt fantasi kan vi bruge det samme indhold på tværs af kanaler og formater (artikler, video, infografik, SoMe-opslag osv. osv.) – og dels i at tage gammelt indhold op igen og genaktivere det, så det får mere online-trafik og højere Google-ranking. Læs, hvordan du får mest ud af dit gamle indhold i dette blogpost her.

#06: Betalt distribution får en genkomst

I de senere år har bevægelsen mod content marketing betydet, at betalt annoncering er blevet ugleset. På sin vis er det det stadig, for der er bred enighed om, at masseannonceringen har mistet sin effekt. Tænk for eksempel på Times Square i New York eller Picadilly Circus i London, hvor kæmpemæssige outdoor-reklamer ufokuseret kæmper om kundernes opmærksomhed – selvom vi alle sammen kan observere, at millennials ikke retter blikket op, men kun ned i deres telefon.

Men på det seneste har den betalte annoncering fået nyt liv - i en form, der ikke er i modstrid med content marketing, men tværtimod underbygger den. Med den nyere digitale annoncering har vi nemlig muligheden for at drive marketingindholdet meget præcist ud til vores målgrupper, så det er målrettet den profil og den kontekst, som er relevant for brugeren. Derfor vil det fremover for mange virksomheder være relevant at kigge på et mix af organisk og betalt distribution.  

#07: Kontekst og relevans er afgørende for SEO – og dig

Google er en enorm magtfaktor i digital markedsføring. 50-70 pct. af B2B-kunders beslutningsrejse foretages på egen hånd i Google. Hvis du ikke findes på side 1 på Googles søgeresultatside på dine vigtigste keywords, går du glip af rigtig meget forretning. Derfor bør en stor del af den digitale marketing-indsats i dag fokusere på at gøre Google glad.

Heldigvis er der ikke længere nogen diskrepans mellem at gøre Google glad og at gøre din målgruppe glad. Google elsker godt indhold, og mest af alt elsker Google kontekst og relevans. Faktisk i en grad så indhold på din hjemmeside, som Google vurderer som irrelevant, ikke blot er ineffektivt, men decideret skader din mulighed for høje placeringer i Google. SEO i 2018 og 2019 handler om at rydde op.

Inddel dit indhold i emne-klynger, og skab en logisk link-struktur mellem det. Og skil dig så af med al larmen. Kvantitet er ikke længere vigtigste parameter – hellere lidt, men relevant indhold. Det kan du læse meget mere om her på bloggen inden længe.

#08: Digital understøttelse er et must

Ja, okay. Når man besøger en konference, som er arrangeret af én af verdens største digitale marketing-platforme, er det vel ikke nogen overraskelse, at netop den digitale understøttelse vægtes højt. Men selv, hvis vi et øjeblik ser bort fra vores begejstring for HubSpot, må vi nøgternt konstatere, at en effektiv digital understøttelse af marketingindsatsen er tæt på at være et must for at kunne realisere meget af det, som er nævnt herover.

Der findes fine alternativer til HubSpot, og det er også muligt at sammensætte brugbare løsninger ved en kombination af enkeltstående CRM-, email-marketing- og lead-indsamlingssystemer samt analyse-redskaber. Men der ingen vej uden om en digital understøttelse, hvis du skabe en systematisk, datadrevet og effektiv platform for marketing i fremtiden. Ved at få systemerne på plads, får du også en helt ny marketing-metodik og sammenbinding med salg i din organisation, og det er i sig selv en faktor, som kan gøre marketing til en vækstmotor.

Et af de seneste skud på stammen, som fyldte en del på INBOUND18, var chatbots og andre værktøjer til kundedialog baseret på kunstig intelligens. Det er indtil videre mest entreprise-virksomheder, som har implementeret bots, men mon ikke vi kommer til at se det lanceret i SMV-segmentet også i løbet af kort tid. Læs mere om HubSpots produktnyheder her.

Er du blevet nysgerrig på Inbound Marketing?


Hent e-bogen, der giver dig et grundigt indblik i begrebet og fortæller, hvordan du kan få flere og bedre leads, som du kan konvertere til betalende kunder.

Vis mig, hvordan jeg får flere kunder!

Inbound marketing e-bog