5 fodfejl, der f*cker med din PR-indsats

Rammer dit PR-arbejde alt for ofte forbi målskiven, og har du svært ved at etablere den gode dialog med journalisterne? Læs med her – og undgå 5 irriterende fodfejl, der spænder ben for pressearbejdet.

Der er mange ting, der kan spænde ben for din PR-indsats. Sådan er det, når du arbejder med et felt, der ikke er en eksakt videnskab - og når journalister er lige så forskellige som folk i al almindelighed. For at hjælpe dig lidt på vej har vi derfor samlet 5 irriterende fodfejl, som du bør være opmærksom på.

Har du tilmed mod på at lære mere om, hvordan du får din B2B-virksomheds historier i medierne, skal du tilmelde dig Publicos gratis PR-seminar i Aarhus og København, hvor vi stiller skarpt på den gode presseindsats.

1. Dine kilder er utilgængelige

Når du sender din gennemarbejdede pressemeddelelse ud, så sørg for at dine kilder og kontaktpersoner ved, at de skal være tilgængelige på telefonen.

Undgå for guds skyld, at de sidder i møde (især med hinanden), så journalisten ringer forgæves, hvis han eller hun vil følge op på historien.

Journalister er pressede af konstante deadlines, og tempoet på landets redaktioner er i de seneste år kun steget. Din nyhed kan hurtigt ryge MEGET langt ned på journalistens to do-liste, hvis det første, andet og tredje opkald går direkte på telefonsvareren.

2. Du prøver at please din direktør – ikke journalisten og læseren

Aktualitet og nyhedskrog er nøgleordene – også selvom det betyder, at du i ny og næ må gå på kompromis med direktørens ønske om ”et enkelt budskab mere” og yderligere ti linjer om jeres ”vision” eller ”rejse”.

Det handler om den gode historie, at den rent faktisk ér der, og at den er guf at læse for andre end bare din ledelse.

Så selvom det fagligt er godt, hvis jeres nye produktlancering er 0,2 millisekunder hurtigere end konkurrenten, så ligger den gode historie måske et helt andet sted.

Undersøg om du kan koble jeres nyhed op på aktuelle tendenser såsom bæredygtighed eller manglen på lærepladser, og find den gode case, som sætter det hele i perspektiv. Det afgørende er at sikre relevans for læserne af det medie, du pitcher til.

Læs også: Redaktørernes tip til pressemeddelelser

3. Du sjofler din egen research

Det er alfa og omega, at du har sat dig ind i dit stof!

Gør dig grundige overvejelser om, hvilket medie din historie passer til, og hvilken journalist din historie skal sælges til.

Igen, time is of the essence og journalisten forventer, at du har gjort dit forarbejde, og at du – som minimum – kan svare på de mest gængse, faktuelle ting.

Allerhelst skal du kunne perspektivere historien og spille med, hvis journalisten spørger ind til en ny vinkel. Det nytter ikke, hvis journalisten skal grave for meget eller vente på, at du skal finde svar på helt basale spørgsmål i din organisation.

4. Du lader citattjek tage evigheder

Når du får citater til gennemsyn, er formålet godkendelse og faktatjek – ikke fristil.

Det er som hovedregel god praksis, at journalister sender direkte citater fra kilder til gennemsyn før udgivelse. Men se det som en mulighed for at tjekke at fakta stemmer og IKKE din eller din direktørs chance for at inkorporere de 117 ekstra pointer, som alligevel bare bliver opfattet som pral.

Og selvom det kan virke tillokkende at ændre i formuleringerne, så du eller din talsperson lyder ”klogere”, så hold dig for guds skyld på måtten.

Den seriøse journalist skriver citaterne ud og simplificerer komplekse emner med det formål, at de giver mening for menigmand – så for din egen skyld bør du lægge behovet for at kile nørdede fagtermer og ”opjustere” dine citater på hylden. 

5. Du glemmer billederne

Det visuelle betyder noget, og billeder er en vigtig del af historien.

Så lad være med at springe over, hvor gærdet er lavest. Undgå at blive endnu ”en af dem”, der trækker på de samme, generiske stockfotos som alle andre.

Originale billeder og illustrationer er hot – og det behøver ikke at tage en evighed eller koste en bondegård – faktisk kan en professionel fotograf ofte klare alt benarbejdet på én dag og til rimelige penge.

Gør jer selv den tjeneste at have billeder (i høj opløsning!) på lager af virksomheden, nøglepersoner, kontormiljøet, medarbejderne etc. I sparer tid, og journalisten giver et skulderklap med på vejen, når han kan krydre historien med et interessant billede eller illustration.

 

Hvad så nu?

Er du så i sikker havn, hvis du følger vores fem råd? Det korte svar er desværre nej. PR er ikke en SÅ eksakt videnskab – og journalister er lige så forskellige som folk i al almindelighed. Men ved at følge rådene kan du eliminere nogle af de mest gængse fejl og komme en fingerspids tættere på de forjættede avissider.

Har du tilmed mod på at lære mere om, hvordan du får din B2B-virksomheds historier i medierne, skal du tilmelde dig Publicos gratis PR-seminar, hvor vi stiller skarpt på den gode presseindsats – og hvad din historie skal kunne for at komme gennem nøglehullet.

Seminar i Aarhus og København:
Få dine B2B-histoerier i erhvervsmedierne

Samler medierne ikke dine pressemeddelelser op, og har du svært ved at få journalisterne i tale? Vi giver dig vores bedste fif til, hvordan videnstærke B2B-virksomheder får deres historier i pressen og skaber brugbare medierelationer.

Læs mere, og tilmeld dig

prpapers3