4-trins guide: Sådan leverer du et skarpt elevator-pitch

Du skal ikke gemme dine gode idéer nede i skrivebordsskuffen. Gode idéer kan nemlig gøre en forskel for dig og din organisation. Derfor får du 4 tips til at levere et skarpt elevator-pitch, som sikrer, at din idé ikke går tabt.

Kan du huske sidste gang, du fik en god idé?

Det fede ved gode idéer er, at du hverken behøver en skyhøj IQ eller kunstneriske superkræfter for at få dem. Og så er gode idéer ofte guld værd, uanset om du arbejder i en it-virksomhed, kommune eller noget helt tredje.

Det mindre fede er, at der ikke findes nogen garantiopskrift på, hvordan du puffer din idé ud af reden og lærer den at flyve. Til gengæld findes der flere metoder til at hjælpe din idé på rette vej.

Vi har en tendens til at tænke, at gode idéer sælger sig selv. Men sandheden er, at gode idéer ender med at blive mindre gode, hvis de præsenteres i den forkerte indpakning. Et godt eksempel på det er dip, som måske er en af de bedste idéer i verden. Men uden noget at dyppe dippen i, er dippen ligegyldig. For selv nogle af de bedste idéer i verden kræver nemlig en hel del kontekst for at blive værdsat.  

Derfor har vi samlet 4 tips til dig, der sikrer, at din idé ikke går tabt næste gang, du præsenterer den for din kunde, din chef eller måske din kone.

Guiden er inspireret af NABC-metoden (Need, Approach, Benefit, Competition), som er et godt redskab til at opnå en mere systematisk tilgang til din præsentation og hjælpe dig med at formidle din idé klart og tydeligt.

1: Need – Vis behovet for din idé

Lad os indse, at det ikke er nok at få en god idé. For hvis du skal sælge din idé til andre, skal den kunne løse en konkret udfordring, som de står med.

Derfor skal du altid have brugeren in mente og sikre, at idéen tager afsæt i deres behov og ønsker. Hvis den ikke gør det, er det et passende tidspunkt at sætte spørgsmålstegn ved, om der er andre end dig, der kan se behovet for idéen.

Du skal vise, hvorfor din idé er nødvendig. Hvorfor den løser et problem.

Det betyder, at du skal gøre dit forarbejde: Lav en grundig undersøgelse af din målgruppe, hvor du får en forståelse af, hvem de er. På den måde kan du forbinde din idé direkte til de mål og udfordringer, som din målgruppe står med.

Når det er tid til at afholde din elevatortale, skal du sørge for at forklare sammenhængen mellem idéen og det forarbejde, du har gjort. Forklar, hvorfor den løser et problem, som du har set hos din kunde, og hvorfor din løsning er den rigtige.

2: Approach – Hvad går idéen ud på? 

Når du har haft hobbykniven fremme og skåret ud i pap, hvorfor din målgruppe ikke kan leve uden din idé, er det tid til at beskrive, hvad idéen går ud på, så dit publikum (forhåbentlig) sender dig ud ad døren med en klapsalve.

Men hvordan gør du det?

Først og fremmest handler det om beskrive, hvordan idéen understøtter virksomhedens forretningsmål, så du gør det tydeligt, at den skaber værdi for dem. Her er det vigtigt at fremhæve, hvad der gør idéen unik. Hvis idéen ikke skiller sig ud fra mængden, kan det være svært at få andre til at tro på den.

Og så skal du få idéen til at lyde simpel.

Din målgruppe er ikke interesseret i binde sig til noget, som er high-risk. De vil have idéer, som er low-risk og med stor chance for succes. Derfor er det dit job at præsentere din idé på en måde, hvor du overbeviser dem om, at den er nem at implementere. Og hvordan gør man det bedst? Du gør to ting:

  • Du giver dig selv en begrænsning. Min salgstale må ikke fylde mere end – lad os sige – 300 ord i word.
  • Ring-til-mor-testen: Du ringer lige din mor op først og tester, om hun fatter, hvad du mener. Kan du sige det så simpelt, at mor forstår det, så er du home safe.

Hvis du har lavet dit forarbejde før din salgstale, er det mere sandsynligt, at din idé bliver købt. Det vil nemlig give målgruppen overblik over, hvordan du har tænkt dig at eksekvere idéen.

Og hvis du har tidligere erfaringer, du kan hive op af hatten, så er tiden kommet til at nævne dem. Fortæl, hvordan du har løst lignende problemer for andre, og hvordan din unikke idé hjalp dem med at nå i mål. Eller brug testimonials og få andre til at vouche for dig.

3: Benefits – Vis fordelene ved din idé 

For at din idé skal få succes, er du nødt til at overbevise andre om, at den er fremragende. Derfor skal du fremhæve fordelene. Og her mener jeg ikke egenskaberne ved din idé, men fordelene.

Her skal du have din målgruppe in mente og fokusere på, hvordan de får gavn af idéen. Hvordan det gør livet sødere for dem. Men ingen gider høre dig opremse alle fordelene ved din idé. Derfor:

Show it – don’ t tell it.

Hvis du har udarbejdet en e-bog, en hjemmeside, en GIF eller noget andet, der involverer ord – lad dit publikum læse dem.

Hvis du har oprettet et spil, en digital funktion, en undersøgelse eller noget andet, der involverer en form for interaktiv oplevelse – så lad dit publikum afprøve det.

Vær overbevisende. Vær tydelig.

Det betyder, at ingen(!) skal være i tvivl om, hvilken positiv effekt din løsning kan skabe. Derfor er det en god idé at inddrage konkrete eksempler, som fremhæver fordelene ved din idé.

4: Competition – Hvem er konkurrenterne?

Det er altid en god idé at holde vågent øje med dine konkurrenter. Hvis du ikke ved, hvem du er oppe imod, så ved du heller ikke, hvad de andre tilbyder. Og en idé, der ligner konkurrenternes, er nærmest dømt ude, inden den overhovedet fik spilletid.

Det betyder, at du skal undersøge, hvem dine konkurrenter er, så du ved, hvordan din idé adskiller sig fra deres. Det vil gøre dig skarp på, hvilke fordele idéen har i forhold til lignende løsninger. Og lige præcis det er vigtigt at fremhæve, når du skal pitche din idé.

Og så skal du vise, hvorfor alternativerne ikke virker.

For når man præsenterer sin idé, bliver man ofte mødt af spørgsmål, som ”Hvorfor prøvede du ikke denne vinkel?” eller ”Er det ikke bedre at fokusere på…?”

Selvfølgelig har du overvejet alternativerne, og selvfølgelig har du haft en masse andre idéer, før du fandt frem til den bedste. Hvad du ikke gjorde, var at fortælle, at du gjorde disse ting. Men det er vigtigt at tale om de alternativer, du har afvist undervejs, da det i sidste ende styrker din argumentation for, at din løsning er den bedste vej frem.

Nu er du vist klar til at sælge din idé.

PS: Hvis de fire faser er svære at komme igennem, så ved du, hvem du skal ringe til for hjælp 😉