Blog

11 tendenser, der former kommunikationsbranchen

En ekspertgruppe nedsat af Dansk Journalistforbund peger på 11 tendenser, der former medie- og kommunikationsbranchens fremtid. Få overblik over tendenserne her.

I videoen herunder giver projektleder på Fagenes Fremtid, Søren Schultz Jørgensen, en kort introduktion til de de grundlæggende tendenser.

 

Projektet Fagenes Fremtid har haft til opgave at klarlægge hovedtendenser, der påvirker medie- og kommunikationsbranchen, og hvilke udfordringer og mulighed det giver - både for fagprofessionelle og aktører. 
 
Resultatet af ekspertgruppens arbejde er samlet i fire rapporter:

Overblik over de 11 hovedtendenser i kommunikationsbranchen:

1) En teknologisk forandringshastighed, der tvinger kommunikations- og medieprofessionelle til konstant at tilegne sig nye redskaber at researche, formidle og distribuere gennem.


2) Et overload af information, som gør det stadig sværere at trænge igennem med budskaber og information, og som kræver stadig mere præcis og relevant formidling.


3) En svækkelse af mellemleddet i kommunikationen i samfundet, hvilket udvider borgeres og organisationers muligheder for at kommunikere direkte med hinanden uden om de traditionelle mediers mellemkomst og indblanding.


4) En sammensmeltning af lyd, billeder og tekst, hvilket betyder, at medie- og kommunikationsprofessionelle i fremtiden skal kunne beherske og skifte mellem forskellige formater og formidlingsformer.


5) En automatisering af en lang række arbejdsfunktioner i medie- og kommunikationsbranchen, hvilket betyder overflødiggørelse af bestemte jobtyper og udvikling af helt nye.


6) En dominans af store udenlandske teknologivirksomheder, hvilket indskrænker ikke mindst nyhedsmediernes kommercielle muligheder og handlefrihed.


7) En dataficering af kommunikationsstrømmene i samfundet, hvilket øger mulighederne for – og kravene til – at målrette og måle formidlingen af nyheder og budskaber.


8) En nicheficering af kommunikationen i samfundet, hvilket vil kræve stadig større præcision og personalisering af al professionel formidling, der skal være relevant for borgerne.


9) En genre- og brancheglidning, som betyder, at skellene mellem journalistik, reklame og professionel kommunikation kommer under pres og måske udviskes.


10) En atomisering af arbejdsmarkedet, hvilket betyder, at stadig flere medie- og kommunikationsprofessionelle vil blive freelancere, selvstændige eller midlertidigt beskæftiget.


11) En tillidskrise, som rammer samfundets toneangivende aktører, og som gør troværdighed til et bærende krav for alle medie- og kommunikations-professionelle.

Se video-intro med Søren Schultz-Jørgensen om kommunikationsfagets fremtid:

 

Se video-intro med Søren Schultz-Jørgensen om journalistfagets fremtid:

 

Se video-intro med Søren Schultz-Jørgensen om de visuelle fags fremtid: