K-tjek

Publicos gratis K-tjek er en kombination af et online-spørgeskema og en (frivillig) personlig feedback-samtale med en Publico-konsulent.

Spørgeskemaet giver i sig selv ingen endegyldige svar på, om du er købt eller solgt. Kvaliteten af en virksomheds kommunikation skal jo altid måles i forhold til de forretningsmål, den skal understøtte.

Spørgeskemaet er udviklet som et dialogværktøj, der kan strukturere samtalen om strategisk kommunikation – internt i virksomheden eller med en konsulent (fx Publico). 

Klik direkte videre til spørgeskemaet

Her finder du vores content-guf og lidt ananas-i-egen-juice

Hvad er en kernefortælling? Og hvorfor bør din virksomhed have en?

Af Jane Skovbo den 26. september 2017

Kernefortælling, grundfortælling eller core strategy. Det er ikke vigtigt, hvad du kalder den. Men det er vigtigt, at du prioriterer den.

Alle virksomheder har en kernefortælling. Men det er ikke alle, der har sat ord på den – det bør de gøre. Der er mange måder at skrive en kernefortælling på, men lige meget hvilken du sværger til, kræver det forberedelse og arbejde. Og hvorfor skal du så prioritere netop kernefortællingen? Det dykker vi ned i her.  

Tre grunde til at arbejde med din kernefortælling 

Lad os skære det ind til benet: Kernefortællingen samler essensen af din viksomhed og viser retningen for din kommunikation. Den er et strategisk værktøj, der sikrer sammenhæng i stil, tone og indhold på tværs af alt, hvad I foretager jer.

Det er vigtigt, at kernefortællingen ikke bare er ligegyldige floskler eller storladne sprogblomster. Den bør rumme jordnære budskaber, der giver virksomheden en velbegrundet eksistensberettigelse. 

Overordnet set er der tre gode grunde til at have en kernefortælling: 

  1.  Ensartethed: Der er helt sikkert meget, I gerne vil fortælle jeres kunder. Med en kernefortælling kan I skabe konsistens i jeres kommunikation på tværs af kanaler og formater. Kernefortællingen fungerer som fundamentet i kommunikationen og sikrer, at I taler med én stemme: Både til medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere.

  2.  Brand-skabende: Kernefortællingen er afsættet for virksomhedens eksterne og interne kommunikation. Når I først har fundet ind til kernen af virksomheden, er det også nemmere at adskille jeres produkter og ydelser fra konkurrenterne. Den gør jer i stand til at sætte ord på, hvorfor I er sat i verden, og hvorfor kunderne skal vælge jer frem for andre. Alt for mange virksomheder snakker alt for meget om produkter og alt for lidt om virksomhedens formål. Kunderne skal tro på din virksomheds fortælling, før de foretager et køb.

  3. Tidsbesparende: Bedst af det hele er, at en kernefortælling har en lang levetid. Vi kan ikke love, at den holder for evigt, for i takt med, at markedet og din virksomhed udvikler sig, ændrer din virksomheds formål sig også – i hvert fald en smule. (Et godt bud er derfor, at du skal genbesøge din kernefortælling cirka hvert femte år). Men i stedet for at opfinde den dybe tallerken hver gang I kommunikerer, er kernefortællingen din virksomheds tag selv-bord af færdigformulerede budskaber, som kan benyttes på tværs af kanaler og målgrupper. Er kernefortællingen formuleret grundigt nok, hænger den nemlig ved, og bliver en integreret del af alt, hvad I gør.

Husk i øvrigt at have dine kundepersonaer in mente, når du beskriver din kernefortælling. 

Få en gratis e-bog

Vil du have flere gode fif til, hvordan du griber kernefortællingen an? Vi har forfattet en e-bog, der hjælper dig godt i gang. Den er gratis, og du henter via linket herunder. Hent den store guide til kernefortælling


 

Kategorier: Content marketing, Branding, Kernefortælling, Kommunikationsstrategi, Marketingstrategi

Mest populære indlæg

Få vores guldkorn direkte i din indbakke